Teknisk förvaltning – felanmälan och jour

Felanmälan görs hos vår tekniska förvaltare.

Felanmälan: www.forstena.se

  1. Klicka på felanmälan
  2. Fyll i föreningens namn (Etaget)
  3. Välj adress i rullistan och fyll i dina uppgifter
  4. Ange typ av ärende och en beskrivning

Telefon: 08-6028400 (vardagar 08:00 – 09:00. Övrig tid telefonsvarare)


Jour

Jouren skall endast användas för att hantera speciellt svåra situationer som kan uppstå på och utanför vanlig arbetstid. Att använda jourtjänster är betydligt dyrare än att använda sig av hantverkare på arbetstid så därför bör vi vara återhållsam med hur vi använder jouren. Det sagt så ska man inte vara rädd för att använda jouren när felet är akut.

Telefon: 08-18 70 00 (vardagar 16:00 – 08:00 samt helger och röda dagar)


När anses ett fel vara akut?

Generellt kan man säga att ett fel är akut när det finns risk för personskada eller om situationen förvärras ju längre man väntar. Här är ett par exempel när ett problem är akut och som ska rapporteras till vår jour snarast möjligt.

  • Vatten – Utströmmande vatten från t.ex. en brusten vattenledning.
  • Avlopp – Totalt stopp, d.v.s. ingen genomrinning eller risk för personskada (t.ex. halkrisk) eller skada på fastigheten.
  • El – Brott på ledning eller helt strömlös lägenhet (ej p.g.a. av nätavbrott) och/eller risk för personskada eller skada på fastigheten föreligger.
  • Glas – Krossad glasruta med risk för personskada eller inbrott föreligger.
  • Skadegörelse – Skada på fast egendom där risk för personskada eller inbrottsrisk föreligger.
  • Ventilation – Helt avsaknad ventilation över 30 minuter (systemet stannar då och då i ca 15 minuter av underhålltekniska skäl vilket är helt normalt).
  • Entré och garageport – Dörr eller port som står helt öppen eller inte stänger alls kvälls-/nattetid, risk för obehöriga i byggnaden.

Här är ett par exempel när ett problem inte är akut och inte ska anmälas till jour.

  • Vatten – Inget varmvatten, droppande kran, fuktinträngningar i lägenheter/trapphus.
  • Avlopp – Vatten rinner långsamt, men ej stopp
  • El – Trasig säkring/eluttag
  • Glas – Sprucken glasruta
  • Värme – Ingen värme i element
  • Störning – Festligheter hos granne
  • Dörrar – Dörrar till gemensamma utrymmen inomhus som inte stänger som de ska.

Jouranmälan

Om du läst ovan och anser att felet är av akut karaktär ska du kontakta jour. Vid arbeten i bostäder som utförs av jour står medlemmar själva för dessa kostnader. Medlemmar kan själva välja att använda annan entreprenör.

KONE kundcenter

Felanmälan kan göras dygnet runt via telefon. Det går även bra att maila felanmälan till kundcenter@kone.com vid fall som inte är brådskande.

Telefon: 0771-50 00 00 (dygnet runt)
Mail: kundcenter@kone.com (vid fall som inte är brådskande)

Teknisk förvaltning – felanmälan och jour

Felanmälan görs hos vår tekniska förvaltare. Tryck på knappen nedan och följ instruktionerna.

Via felanmälan kan du även beställa extra nycklar/brickor till din lägenhet, lägga till telefonnummer i porttelefonen samt ställa dig i kö för en parkeringsplats i föreningens garage.

Instruktioner för felanmälan

  1. Sök på föreningens namn (Etaget) och välj Etaget i listan
  2. Välj adress i rullistan och fyll i dina uppgifter
  3. Ange typ av ärende och en beskrivning

Telefon: 0771-722 722 (Telefontid: mån – fre 07 – 21)
Mail: kundtjanst@sbc.se


Jour

Jouren skall endast användas för att hantera speciellt svåra situationer som kan uppstå på och utanför vanlig arbetstid. Att använda jourtjänster är betydligt dyrare än att använda sig av hantverkare på arbetstid så därför bör vi vara återhållsam med hur vi använder jouren. Det sagt så ska man inte vara rädd för att använda jouren när felet är akut.

Telefon: 08-721 77 77 (vardagar kl 16 – 07 samt helger kl 00 – 24)


När anses ett fel vara akut?

Generellt kan man säga att ett fel är akut när det finns risk för personskada eller om situationen förvärras ju längre man väntar. Här är ett par exempel när ett problem är akut och som ska rapporteras till vår jour snarast möjligt.

  • Vatten – Utströmmande vatten från t.ex. en brusten vattenledning.
  • Avlopp – Totalt stopp, d.v.s. ingen genomrinning eller risk för personskada (t.ex. halkrisk) eller skada på fastigheten.
  • El – Brott på ledning eller helt strömlös lägenhet (ej p.g.a. av nätavbrott) och/eller risk för personskada eller skada på fastigheten föreligger.
  • Glas – Krossad glasruta med risk för personskada eller inbrott föreligger.
  • Skadegörelse – Skada på fast egendom där risk för personskada eller inbrottsrisk föreligger.
  • Ventilation – Helt avsaknad ventilation över 30 minuter (systemet stannar då och då i ca 15 minuter av underhålltekniska skäl vilket är helt normalt).
  • Entré och garageport – Dörr eller port som står helt öppen eller inte stänger alls kvälls-/nattetid, risk för obehöriga i byggnaden.

Här är ett par exempel när ett problem inte är akut och inte ska anmälas till jour.

  • Vatten – Inget varmvatten, droppande kran, fuktinträngningar i lägenheter/trapphus.
  • Avlopp – Vatten rinner långsamt, men ej stopp
  • El – Trasig säkring/eluttag
  • Glas – Sprucken glasruta
  • Värme – Ingen värme i element
  • Störning – Festligheter hos granne
  • Dörrar – Dörrar till gemensamma utrymmen inomhus som inte stänger som de ska.

Jouranmälan

Om du läst ovan och anser att felet är av akut karaktär ska du kontakta jour. Vid arbeten i bostäder som utförs av jour står medlemmar själva för dessa kostnader. Medlemmar kan själva välja att använda annan entreprenör.